Aliments amb oli de palma [2021]

aliments amb oli de palma
Els aliments amb oli de palma son perjudicials.

ELS ALIMENTS AMB OLI DE PALMA

Aliments amb oli de palma o productes que contenen aquest són desaconsellables. Expliquem on el trobem i què té de dolent.

Per què l’oli de palma és dolent? És realment cancerigen? Quins productes ho tenen? Què té de dolent?

On trobarem l’oli de palma?

Sens dubte, és el tema de moda a les últimes converses sobre alimentació, nutrició i salut.

Hem rebut moltes preguntes sobre aliments amb oli de palma i avui aclarim la veritat i hi respondrem.

Per cert, aquestes informacions se saben des de fa molts anys, però no ha estat fins ara que ha aparegut a la premsa.

L’oli de palma és el greix que s’obté:

del premsat de la polpa del fruit d’una palmera africana anomenada Elaeis guineensis o palmell de Guinea.

Aquesta palmera es caracteritza pel seu creixement ràpid i l’alt rendiment del seu fruit.

L’oli de palma és el més utilitzat del món, per davant del de soja o el de colza

S’ha convertit en una matèria primera usada a nivell global per a:

l’elaboració de gran quantitat de productes de la indústria alimentària i cosmètica.

La palma olirada es cultiva en països tropicals.

On sovint representa una base important per a les economies locals.

Així com una matèria primera per a la indústria local.

El seu cultiu a Indonèsia i Malàisia, els dos països que concentren el 85% de la producció mundial, ha tingut un fort impacte ambiental i social.

Altres països exportadors d’oli de palma són:

  • Papua Nova Guinea,
    Colòmbia,
    Tailàndia,
    Cambodja,
    Brasil,
    Mèxic i
    Àfrica occidental

Per què s’utilitza a la indústria alimentària ia la cosmètica?

L’oli de palma es caracteritza per tenir un punt de fusió molt alt.

En altres paraules, és un híbrid de greix i oli vegetal que a 30 graus centígrads ja és sòlid.

L’oli de palma es compon de:

un 50% d’àcids grassos saturats, sobretot àcid palmític i àcid esteàric; un 35-40% d’àcid oleic, i

un 10-15% restant d’àcids grassos monoinsaturats.

Precisament els àcids grassos saturats, palmític i esteàric, són el principal reclam de la indústria.

El primer perquè és el majoritari en l’oli de palma i perquè és semisòlid a temperatura ambient.

És un estabilitzant i potent antioxidant, és a dir, conservant.

El segon perquè aguanta sòlid fins a 70ºC.

Això permet fer-lo servir en diverses indústries on l’estabilitat a alta temperatura és important.

Es fa servir barrejat amb la farina per fer pa de motlle industrial que duri més temps tendre.

També s’usa per a tot tipus d’aperitius de bossa, com ara patates fregides, etc.

En la seva forma refinada, l’oli de palma no aporta sabor, és molt estable i no s’enrancia ni oxida fàcilment.

Manté bé les propietats organolèptiques quan s’eleva la temperatura.

Per això s’utilitza en aliments que es cuinen o preparen a altes temperatures.

L’oli de palma té dos avantatges per a la indústria:

  • Més barat: 650€/Tn de palmell per 900€/Tn de gira-sol o  3.500€/Tn d’oliva.
  • El seu estat:  sòlid a temperatura ambient proporciona consistència i untuositat als aliments.

L’estat sòlid a temperatura ambient proporciona un avantatge davant d’altres olis (ex: oliva) que romanen en estat líquid.

Per substituir-lo, cal un altre greix que romangui semisòlid a temperatura ambient i n’hi ha molt poques.

El greix animal (mantega) o alguns greixos d’origen tropical tenen un preu més elevat, per la qual cosa no interessa a les empreses.

Aquests fets, juntament amb el seu rendiment (produeix deu vegades més oli per unitat d’àrea que altres collites de llavors olioses) i el preu, han fet que:

l’oli de palma sigui l’oli vegetal més usat al món (constitueix aproximadament el 30% de la producció mundial de greixos i olis).

ALIMENTS AMB OLI DE PALMA:¿ÓN PODEM TROBAR-LO?

El podem trobar en aliments amb oli de palma, com:

  • Cremes i cobertures en pastisseria:
    Es fon a més temperatura que la xocolata, per això és idoni per mantenir i emmagatzemar les cobertures, però a la boca fon pitjor.

Productes alimentaris per escampar:
Per la quantitat de greixos saturats que conté i que faciliten l’escampat, s’utilitza a:

cremes de cacau, en margarines i mantegues.

La margarina, a diferència de la mantega que conté greix de llet animal, es convertiria en:

líquid al cap de pocs minuts d’estar a temperatura ambient si portés un altre tipus d’oli menys consistent que l’oli de palmell.

  • Snacks i pastissos:
    En galetes, torrades o brioixeria industrial.

Com a substitut dels greixos hidrogenats, poc cardiosaludables, i de la mantega o mantega, que és més cara.

  • Precuinats:
    S’enrancia menys i el seu preu és baix, per això es fa servir per elaborar molts plats de menjar preparat.
  • Xips i aperitius:
    Aguanta més fregits que altres greixos. A Espanya es fa servir oli de gira-sol o d’oliva.

A més, s’hi afegeix oli de palma a molts:

  • Productes cosmètics:
    Des de llapis de llavis a cremes hidratants i sabons de neteja, per les característiques tensoactives de l’àcid esteàric.

Finalment, en espelmes, on augmenta el punt de fusió de la cera.

És realment tant dolent per a la nostra salut?

Tot i el seu ús tan estès, en aliments amb oli de palma des d’un punt de vista nutricional no és una opció molt saludable.

L’oli de palma estava desplaçant els greixos hidrogenats, que s’han demostrat nocius per a la salut.

No obstant això, aquest oli és molt ric en greixos saturats.

Per tant, està lluny de ser una alternativa idònia des del punt de vista de l’equilibri nutricional i és preferible no abusar-ne.

El motiu principal de considerar-ho dolent per a la nostra salut el trobem a:

el seu alt contingut en greixos saturats (concretament en àcids grassos saturats de cadena llarga).

Com veiem en la seva composició, gairebé el 50% dels greixos de l’oli de palma són saturats.

La composició per 100 gr/ml d’oli de palma és:

884 Kcal
100 gr de greixos dels quals:

Greixos saturats: 49,30 gr (Àcid Palmític 43,5 gr, Ac.Esteàric 4,3 gr, Ac. Mirístic 1,0 gr, Ac. Laúric 0,1 gr)

Greixos monoinsaturats: 37,0 gr (Ac. Olèic 36,6 gr, Ac. Palmitoleic 0,3 gr, Ac. Erúcico 0,10 gr)

Greixos poliinsaturats: 9,3 gr (9,1 gr Ac. Linoleic, 0,20 gr Ac. Linolènic).

Tal com han demostrat molts estudis científics, i ja hem comentat en anteriors articles de la nostra web:

un consum prolongat d’aliments amb oli de palma i regular de greixos saturats influeixen de forma negativa a:

el taponament d’artèries (aterosclerosi) i un augment del colesterol LDL a la sang, fet que duplica el risc de patir malalties cardiovasculars.

És important controlar el consum d’aliments amb oli de palma per a:

evitar problemes de salut a llarg termini, a causa d’una elevada ingesta de greixos saturats.

Com en la majoria dels greixos saturats amb un punt de fusió alt, cosa que inclou sobretot les làcties i animals en general, l’oli de palma consumit en excés suposa:

un risc potencial de problemes cardiovasculars, és a dir que és aterogènic.

L’oli de palma és un tipus de greix vegetal adequat tecnològicament a l’aliment.

Aquest tipus de greixos, en tenir àcids làuric, palmític i mirístic, tendeixen a:

precipitar més al torrent sanguini ia acumular-se a les artèries taponant-les.

A més, no són bons transportadors del colesterol a les cèl·lules perquè es transformi en energia.

Amb el que augmenten a la sang l’anomenat colesterol dolent o LDL, i disminueixen el bo o HDL.

Podem deduir, doncs, que l’àcid palmític és el que fa a l’oli de palma poc recomanable.

Hi ha una recomanació expressa de limitar el consum de greixos saturats i aliments amb oli de palma per:

els seus efectes perjudicials potencials per a la salut.

Especialment en relació amb la malaltia cardiovascular i l’obesitat.

Les recomanacions de consum de greixos és

que siguin inferiors al 30% de l’aportació calòrica total.

Dels quals els greixos saturats han de constituir menys del 10%.

Exemple: en una dieta de 2000 kcal, 20 grams de greixos saturats al dia.

Aleshores, per què és a les llets preparades per a nadons?

L’àcid palmític és present a l’oli de palma i… a la llet materna!

En aquesta darrera suposa al voltant del 25% del contingut gras.

Tot i ser un greix saturat, també és necessari per al desenvolupament del nadó en una petita proporció.

Ara bé, en funció de la procedència, l’àcid palmític té dues versions:

  • el que procedeix de la llet materna és majoritàriament β-palmitat (entre un 60 i 86%).
  • el d’origen vegetal és principalment α-palmitat.

Tot i tenir la mateixa composició química presenten una petita diferència en la seva estructura que fa:

que es comportin de manera diferent a l’organisme.

La versió α impedeix que s’absorbeixin correctament nutrients com els greixos i el calci, a més les caques seran més dures.

Per això, alguns laboratoris, quan ens presenten llets infantils per a nens restrenyits, ens posen molt èmfasi en:

que aquesta llet porta l’àcid palmític en posició beta (caques més tovetes), algunes fins a un 45%.

Els laboratoris segueixen desenvolupant noves formulacions de llets infantils que s’acostin encara més a la llet materna.

I un dels camins és augmentar el percentatge de β-palmitat.

Avui dia, algunes marques ja han aconseguit que les seves llets portin fins a un 45% d’àcid palmític en posició β.

La reglamentació tecnicosanitària específica dels preparats per a lactants i dels preparats de continuació només expressa:

la prohibició de fer servir olis de sèsam i cotó.

Per això l’addició d’oli de palma no estaria incomplint la legislació vigent.

Conclusió-consell: Intenta donar pit al teu fill el major temps possible.

No pots/vols?

Doncs llet de fórmula fins als 12 mesos que indiqui el % més elevat de β-palmitat.

A partir d’aquí llet de vaca, res de llets de creixement.

Per què s’ha aixecat la recent polèmica pels aliments amb oli de palma?

Perquè cada cop estem més preocupats per la nostra salut i per menjar de forma saludable.

Perquè volem saber tot sobre els aliments que consumim. I els aliments amb oli de palma no són una excepció.

A més organitzacions mediambientals, com Greenpeace, han posat el crit al cel amb informes sobre:

la desforestació de les zones de producció de palmell setrill com aquest.

D’altra banda, la recent alerta de l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA) fa referència específica no tant a les característiques nutricionals de l’oli de palma, sinó a:

els contaminants generats en el procés de refinament (3-MPD, glicidol i els seus èsters), revisant els límits màxims que s’hi generen.

Hi ha estudis proporcionats per la pròpia EFSA que:

relacionen la ingesta de l’àcid palmític amb la formació de cèl·lules canceroses en metàstasi.

Per això es recomana un baix consum de greixos que continguin aquest àcid i per això d’aliments amb oli de palma.

En el processament de l’oli de palma, per eliminar-ne el color vermellós, i millorar-ne el sabor i l’olor, se sotmet a temperatures de 200ºC.

Això suposa la formació de contaminants amb caràcter genotòxic i carcinogènic.

Podem identificar fàcilment la presència d’oli de palma a l’etiquetatge?

Afortunadament, ara les empreses alimentàries estan obligades a:

detallar a l’etiquetatge d’ingredients el tipus de greix vegetal que fan servir als seus productes.

Des de la modificació europea sobre l’etiquetatge (Reglament CE núm. 1169/2011, aprovat el 2011 d’aplicació a Europa des del desembre del 2014, però que a Espanya va ser obligatori des del passat 13 de desembre del 2016 com a data límit):

a la descripció dels components ha de constar la seva procedència.

És a dir, que quan posi “olis vegetals” o “greixos vegetals”, ha d’indicar el tipus o origen específic del vegetal.

No és que prèviament a aquesta data no s’utilitzessin, sinó que no n’era obligatòria la declaració específica.

Això ha facilitat als consumidors poder comprovar si el que estan comprant conté oli de palma o similars.

Abans estava ocult sota l’etiqueta d’olis vegetals. Ara es poden detectar els aliments amb oli de palma.

És cert que afecta el medi ambient?

El problema de l’oli de palma és el mateix que el de l’oli de soja: són les 2 varietats vegetals més plantades del món.

Gairebé sempre en enormes extensions d’explotació intensiva i especialment a la zona dels tròpics o subtròpics.

Dels Estats Units a Indonèsia, del Brasil al Camerun, extensions de terreny se sotmeten a aquest monocultiu, agressiu amb el terra.

Addicionalment a això, hi ha el que el seu hàbitat ideal sigui la zona dels tròpics.

Allà és on hi ha les grans extensions de boscos verges, avui en perill d’extinció per culpa de:

els incendis provocats per plantar oli de palma.

Especialment sagnant és el cas de Malàisia i Indonèsia, que concentra el 85% de la producció mundial.

L’expansió de monocultius intensius, com les plantacions d’oli de Palma, especialment al sud-est asiàtic, s’hi ha associat:

amb la desforestació dels boscos tropicals.

També a l’apropiació de terres que pertanyen a comunitats autòctones i abusos contra els seus drets humans.

Es vincula igualment a la mort d’elefants, orangutans i tigres de Sumatra.

Són tots els olis vegetals iguals?

No. Els podem separar entre els que són perjudicials per a la nostra salut i els que no ho són.

Olis vegetals que són rics en àcids saturats, i per tant, perjudicials:

Oli de palma i palmiste: origen vegetal igual que el d’oliva, el de gira-sol o el de colza.

L’oli de palma i el de palmiste tenen àcids grassos saturats com el làuric, palmític i mirístic, que són perjudicials per a la salut.

En canvi, els olis d’oliva, gira-sol o colza contenen àcids grassos insaturats saludables.

De la part carnosa del dàtil s’extreu l’oli de palma, mentre que el de palmiste procedeix de l’os.

Mentre que l’oli de palma té un 40% de palmístic, el de palmiste és ric en mirístic i làudic.

Oli de coco: Atenció també a l’oli de coco perquè és perjudicial per a la salut, ric en àcid làuric.

Els gelats solen portar aquest greix similar al de palma i al de palmiste.

Un greix dens que proporciona cremositat al gelat.

Olis vegetals que són rics en àcids insaturats, no perjudicials:

Oli d’oliva:

El verge o verge extra s’obté directament de l’oliva per procediments que no alteren les propietats naturals.

És ric en polifenols amb alt poder antioxidant, i en àcid oleic, compostos que afavoreixen la salut.

Aliment estrella de la dieta mediterrània, aporta beneficis a l’organisme

Oli de gira-sol:

Es consumeix força, és més barat que el d’oliva.

No comporta perill per a la salut, però no té polifenols, que fan que ell d’oliva sigui més saludable.

Ric en àcids grassos alt linoleic i alt oleic.

Oli de colza:

És un dels més consumits a Europa, Canadà i USA.

Procedeix de la llavor de la planta de colza que es cultiva sobretot al nord del vell continent.

Ric en àcid saludable oleic.

A Espanya té mala fama per la manipulació que es va fer el 1981:

una partida adulterada va enverinar 60.000 persones matant-ne 1.100.

Oli de blat de moro:

S’extreu de la llavor de la planta de blat de moro. És ric en àcids saludables linoleics i oleics.

En conclusió, els aliments amb oli de palma o aliments que contenen oli de palma són desaconsellables.

Deixa un comentari